عملکرد دولت در مقابله با کرونا در گفتگوی «خبرگزاری دانشجو» با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بررسی شد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عملکرد دولت در مقابله با ویروس کرونا در گفتگوی «خبرگزاری دانشجو» با عباسی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و احسانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران بررسی شد.
دولت نتوانست به صورت نظام مند کرونا را مدیریت کند
عباسی: واقعیت این است که از همان ابتدا ورود دولت به عرصه مقابله با کرونا با تاخیر همراه بود؛ به گونهای که در ابتدا این کار به وزارت بهداشت محول شد و، چون این وزارتخانه بخشی از دولت بود پس انجام هماهنگیها بسیار سخت شد و این یک ضعف بزرگ بود به گونهای که دولت نتوانست به صورت نظاممند مقابله با کرونا را مدیریت کند.
در قضیه قرنطینه و بازگشایی هم انتقاداتی به دولت وارد است و در این راستا نیز ما در بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران یک نامه تخصصی و علمی خطاب به وزیر بهداشت نوشتیم و این سوال را پرسیدم که طبق چه اصلی میخواهند بازگشاییها را انجام دهند که متاسفانه پاسخی هم نگرفتیم. به هر روی بهتر بود که دولت برای بازگشاییهای پس از قرنطینه اولیه دلایل محکم تری ارائه کند، اما دلیلی وجود نداشت با این وجود معتقدم دولت مقداری زود بازگشاییها را انجام داد اگر چه در زمان قرنطینه هم برنامهریزی جانبی از طرف دولت صورت نگرفته بود.
زیرساختها برای فاصله گذاریهای اجتماعی وجود ندارد با توجه به دستوری هم که اخیرا رئیس جمهور دادند به نظر نمیرسد که زیرساختها برای فاصله گذاریهای اجتماعی وجود داشته باشند و همین کار را برای بازگشاییها سخت خواهد کرد. پس با توجه به این وضعیت هرچقدر بازگشاییها بیشتر شود طبیعتاً افراد بیشتری وارد اجتماع خواهند بود و این به معنای فاصلهگذاری اجتماعی نیست.
به نظر میرسد که دولت در راستای استفاده از ظرفیتهای موجود اعم از ظرفیتهای نظامی و غیرنظامی و گروههای داوطلبی تا حدودی به خوبی عمل کرد، اما قابلیتها در این زمینه بیشتر بوده و دولت خیلی نتوانسته است از آنها استفاده کند. همچنین بنده معتقدم وزارت بهداشت در مقابله با کرونا عملکرد قابل قبولی داشته اگرچه این عملکرد هم کامل نبود، اما قابل قبول است.
واقعیت این است که در ایام عید نوروز که رسانه ها، وزارت بهداشت و اجزای مختلف دولت با هم همراه شده بودند و از طرفی هم با ورود رهبر معظم انقلاب دولت در این دوره توانست کرونا را به خوبی کنترل کند؛ اما در ادامه با گسترش آزادسازیها وضعیت تغییر کرد و این از نقاط ضعف دولت است.
عدم تسلط دولت در مقابله با کرونا چشمگیر بوده است یکی دیگر از نقاط ضعف دولت در مقابله با کرونا تامین مایحتاج مورد نیاز بخش بهداشت و درمان اعم از ماسک، شیلد و گان و توزیع دارو بوده است که کمبود این تجهیزات هم هنوز با توجه به افزایش تعداد مبتلایان وجود دارد. علاوه بر این در بحث دارو نیز نه تنها دسترسی به داروهای کرونایی هم کم و هم بد بوده بلکه تجویز داروها نیز به نامناسب بوده است و از طرفی در این مقطع داروهای دیگر همچون انسولین به خوبی توضیح نشده اند. در کل عدم تسلط دولت در مقابله با کرونا چشمگیر بوده، اما در کنار این عدم تسلط اتفاقی که افتاد همت و حضور نیروهای نظامی و بسیج مردمی در این عرصه بود که از جمله ثمرات این حضور میتوان به اجرای رزمایش کمک مومنانه اشاره کرد.
مشکلی که وجود دارد این است که مردم به خاطر اثرات عملکرد دولت دیگر خسته شده اند به گونهای که امروز شاهدیم فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی دست کم گرفته میشوند. به هر روی دولت با افزایش بازگشاییها و به میدان آوردن مردم حساسیت زدایی را تقویت و تشدید کرده و به همین دلیل به نظر میرسد که وضعیت از آن چه که هست بدتر شود.
عمده موفقیت کشور در مقابله با کرونا به خاطر ورود مردم و حمایت رهبری بود در مجموع به نظر میرسد عملکرد کشورمان در مقابله با ویروس کرونا نسبت به سایر کشورها بهتر بوده و دولت هم تا حدودی نسبت به سایر دولتها بهتر کار کرده، اما عمده عامل موفقیت ما برای مهار کرونا به خاطر همکاری نسبتا خوب مردم، ورود نظامی ها، حمایت بسیار خوب رهبر معظم انقلاب و فرهنگ اسلامی ایرانی که بر بهداشت فردی و بهداشت جمعی تاکید دارند بوده است با این وجود بنده در مجموع وضعیت کنترل کرونا را در ایران نسبتاً قابل قبول میدانم. اگرچه دولت در زمان تشخیص ورود ویروس کرونا به کشور و تا قبل از قرنطینه در بیماریابی و شناسایی افراد مبتلا خیلی قوی عمل نکرد و در مرحله بیماریابی هم بیشتر درگیر درمان شد، اما باز هم در این بخش بهتر عمل کرد؛ البته بعد از افزایش بازگشاییها تستها و غربالگریها نیز بیشتر شده و طبیعتاً این انتظار وجود دارد که مبتلایان بیشتری شناسایی شوند و از این حیث نیز دولت عملکرد خوبی داشته است. اگر چه با توجه به صحبتهای اخیر رئیسجمهور در خصوص گسترش آزادسازیها وضعیت بدتر خواهد شد.
دولت معتقد به ایمنی گله ای است بدیهی است که عملکرد دولت فعلی نزدیک به عملکرد جریان لیبرال است به همین دلیل در ابتدا رویکرد «ایمنی گله ای» در دولت وجود داشت، اما در حال حاضر اگر هم این رویکرد وجود داشته باشد به لفافه رفته و به وضوح بیان نمیشود. معتقدم در رابطه با ایمنی گلهای یک دو دستگی در دولت وجود دارد، چون وزارت بهداشت کاملاً با بازگشاییها مخالف است، ولی در دولت شاید به دلیل نگاه غیرتخصصی که نسبت به موضوع سلامت وجود دارد بحث ایمنی گلهای مطرح است. به هر روی این دولت قضیه هستهای را هم با شعار چرخ سانتریفیوژ بچرخد زندگی مردم هم بچرخد پیش برد و نهایتاً کار به سیمان ختم شد با این وجود این نگاه را هم دولت در ابتدا نسبت به کرونا داشت به گونهای که گفته میشد چرخ زندگی مردم بچرخد و کرونا هم کنترل شود و این درحالی است که واقعاً این امکان وجود ندارد و قطعاً اگر محدودیتها وجود داشت جان مردم بیشتر از الان در امان بود.
دولت می خواهد ضعف اقتصادی را به گردن کرونا بیندازد اگر توجیه دولت برای برداشتن محدودیتها اقتصاد است معتقدم در این زمینه هم نمیتواند خیلی موفق عمل کند، چون اگر در این سه ماه یک برنامه اقتصادی دقیق و منطقی تدوین میشد دولت میتوانست نتیجه آن را ببینند؛ البته این را میتوان حس کرد که دولت میخواهد ضعف اقتصادی خود را به گردن کرونا بیندازد.
در کل به نظر میرسد که مجموعهای از اتفاقات در بدنه دولت دارد رخ میدهد که بخشی از آن خارج از حوزه بهداشت و درمان است و اهداف دیگری پشت آن قرار دارد. به هر روی بنده نمیتوانم به طور قطع بگویم، ولی با توجه به تفکر دولت به نظر میرسد که ایمنی گلهای مدنظر باشد، اما یک مقدار با لاپوشانی و یک مقدار با سرعت کمتر و این رویکرد نگران کننده است.
بازگشایی ها تبعات مثبتی ندارد باید این پیام به دولت مخابره شود که بازگشاییها تبعات مثبتی نخواهد داشت. به هر روی ما میتوانستیم از ایام تابستان استفاده کنیم و با قرنطینه میزان شیوع بیماری را کاهش دهیم تا در ایام پاییز و زمستان که احتمال افزایش مبتلایان وجود دارد یا با بحران دیگری مواجه نشویم و یا بیماری را کنترل کنیم.
بدیهی است که کادر درمان که از اواخر زمستان درگیر کرونا بوده فرسوده شده است با این وجود اگر قرار باشد که آنها باز هم در پاییز و زمستان درگیر افزایش بیماران کرونا شوند کار سختتر خواهد شد و خود آنها نیز به خاطر خستگی ناشی از کار و کاهش ایمنی مستعد بیماری میشوند.
به نظر میرسد که یکی از پاشنه آشیلهای دولت در ماجرای کرونا رسانه مستمر بوده است. مثلاً صدا و سیما در دوره اعمال محدودیتها و قرنطینهها به خوبی عمل کرد، ولی پیش از اعمال محدودیتها و پس از آن عملکرد خوبی نداشت و بخش عمدهای از این خوب کار نکردن هم متوجه دولت بود. به هر روی ما نمیتوانیم عملکرد صدا و سیما را از دولت جدا بدانیم، چون یکی از پاشنه آشیلهای صدا و سیما بودجه آن است که بخشی از آن توسط دولت تامین میشود. معتقدم صدا و سیما در این حوزه خیلی بهتر میتوانست عمل کند و با هماهنگی این سازمان با دولت و برعکس اثرگذاری آن بیشتر باشد، ولی تمام این کارها بودجه و برنامه ریزی میخواهد. بدیهی است که مسائل پیش آمده موجب شده تا در حال حاضر آگاهی بخشی در رسانه ملی به خوبی صورت نگیرد.
اخیراً نیز با توجه به تنشی که در رابطه با تغییر سخنگوی وزارت بهداشت به وجود آمد این موضوع یک مقداری اطمینان مردم به دولت را کمتر کرد. همچنین اعمال محدودیت در ارائه آمارهای استانی نیز مزید بر علت شده و یک نگرانی از این جهت که نکند آمارها به درستی منتشر نمیشوند در بین مردم به وجود آمده است. به هر روی بنده نمیتوانم در خصوص اینکه آیا آمارهای مربوط به مبتلایان به کرونا به درستی ارائه میشوند یا نه قضاوتی کنم، اما به نظر میرسد که در ابتدای امر حداقل آمارهای ارائه شده آمارهای درستی نبوده است.
وزارت بهداشت در اثبات صداقت خود گام های بلندتری بردارد شکی نیست که عدهای از مردم بخش عمدهای از خوراک خبری خود را از رسانههای بیگانه دریافت میکنند با این وجود انتظار این است که دولت و مشخصاً وزارت بهداشت در صداقت و اثبات صداقت خود به مردم گامهای بزرگتری بردارند تا اطمینان مردم نیز به صدا وسیما بیشتر شود. به هر روی بنده در مجموع معتقدم عملکرد صدا و سیما به عنوان رسانه اصلی کشور در رابطه با کرونا عملکرد متوسط رو به خوب و نسبتاً قابل قبولی بوده، اما با توجه به ظرفیتهای این رسانه هنوز جای کار وجود دارد.
همه ما به اهمیت رسانههای ماهوارهای خارجی زبان کشورمان واقف هستیم، ولی وقتی که میبینیم این شبکهها قطع میشوند و صدا و سیما نمیتواند برای تامین هزینههای مورد نیاز کاری انجام دهد طبیعتاً حس میکنیم که در قضیه کرونا هم بحث بودجه مطرح است. پس اگردولت انتظار دارد رسانهها و به ویژه صدا و سیما محکم پشت بایستند او هم باید توجه ویژهای نسبت به تامین هزینهها، حمایتها و هماهنگیها داشته باشد.
عملکرد دولت در تامین دارو ناامید کننده بود واقعیت دیگری که در خصوص عملکرد دولت در مقابله با ویروس کرونا وجود دارد این است که عملکرد دولت در بحث تامین تجهیزات و دارو و به ویژه در بدو تشخیص ورود این ویروس به کشور ضعیف بوده به گونهای که یک یاس و ناامیدی خاصی را در زمینه دارو شاهد بودیم. علاوه بر این داروهایی را هم که مردم قبلاً استفاده میکردند مانند انسولین با مشکل مواجه شدند.
مشکل دیگری که در حوزه دارو وجود داشت تشتت نظر بین کسانی بود که در مورد داروهای کرونایی اظهار نظر میکردند؛ مثلا رئیس یک بیمارستان میگفت فلان دارو برای درمان مناسب است، اما چند ساعت بعد رئیس بیمارستان دیگری آن را رد میکرد و یا سازمان جهانی بهداشت یک حرفی را میزد و وزارت بهداشت حرف دیگری را مطرح میکرد. به هر روی این اظهارات ضد و نقیض بسیار آزاردهنده بود و همین باعث شده بود که مردم در خرید دارو هم دچار تشتت شوند و از طرفی بازار دارو و مواد اولیه نیز دچار التهاب شود.
معتقدم اقدامی را که دولت باید انجام میداد، ولی از آن غفلت کرد و اتفاقاً نظامیها هم در این حوزه بدتر عمل کردند به خدمت گرفتن سیستمهای پزشکی مکمل و جایگزین در درمان کرونا بود.
ظرفیت استفاده از طب سنتی مغفول ماند بنده به عنوان یک دانشجوی دوره تخصص طب سنتی میدانم که ظرفیتهای کشورمان در طب سنتی بیش از از وضع موجود است و امروز هم ما به این موضوع ورود پیدا کرده ایم و همانطور که چینیها از ظرفیت طب چینی به خوبی استفاده کردند ما هم در ایران از تجربه آنها بهره برده ایم. به گونهای که یکی از مهمترین بخشهایی که درمقابله با کرونا خوب کار کرد طب سنتی آکادمیک کشورمان است تا جایی که در حال حاضر دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به صورت جزوه و دستورالعمل داروهایی را که برای درمان کرونا توصیه شده اند ارائه کرده است؛ البته برای استفاده از طب سنتی مشکلاتی به وجود آمد به نحوی که در ابتدا وزیر بهداشت به خوبی از طب سنتی برای درمان کرونا اعلام حمایت کرد و دستوراتی نیز داد، ولی بخشهایی از وزارت بهداشت به خوبی پای کار نیامدند.
در چین وزارت بهداشت با طب چینی متفاوت است. با این وجود وزارت طب چینی با سرمایه گذاری و تحقیقاتی که در رابطه با ویروس سارس انجام داد نتایج این سرمایه گذاری را با شیوع ویروس کرونا گرفت و ما نیز تقریباً امروز به این مرحله رسیده ایم به گونهای که کارهای تحقیقاتی که با هماهنگی وزارت بهداشت و همکاری نسبی دانشگاهها صورت گرفته اند به نتایج خوبی رسیده اند و قطعا این نتایج پشتوانه خوبی خواهند بود تا در مراحل بعدی بتوانیم به خوبی اقدام کنیم.
بهبود بیماران کرونایی با استفاده از درمان های طب سنتی طی این مدت یکی از کارهای تحقیقاتی که در دانشگاه کاشان انجام شد و ظرف ۲ روز هم نتیجه آن را گرفتیم کار بر روی یک ترکیب دو دارویی با یک هزینه ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی بود؛ البته باد کش و حجامت بیماران کرونایی بستری شده در ICU نیز موثر بوده و این بیماران به بخش منتقل شده اند به هر روی به نظر میرسد که وزارت بهداشت در آینده میتواند حساب ویژهای روی طبسنتی باز کند و از طرفی ضرورت دارد که دوستان نیز یک مقدار دید خود را نسبت به طبهای مکمل و جایگزین تقویت کنند و علاوه بر این آموزههای حفظ الصحه را که در طب سنتی و دیگر طرحهای مکمل و جایگزین وجود دارند جدی بگیرند و آنها را به مردم منتقل کنند، چون این آموزهها دقیقاً مناسب برای مقابله با ویروس کرونا هستند به گونهای که رعایت این آموزهها به همراه مصرف داروهای تجویز شده توسط طب سنتی نتایج بسیار خوبی در درمان مبتلایان به این ویروس داشته اند.
معتقدم در بحث پیشنهادات دارویی ارائه شده برای درمان کرونا عملکرد وزارت بهداشت بد نبوده است؛ مثلاً ترکیب سه داروی پزشکان ایرانی که در اسفندماه ارائه شد را اخیراً سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ترکیب خوب معرفی کرده و این نشان از تبحر پزشکان ایرانی و قدرت بهداشت و درمان کشورمان دارد. به هروی با توجه به این موضوع ما باید مقداری به خودمان اعتماد داشته باشیم و این اعتماد بهتر از اعتماد به خارج است.
مردم بابت هزینه های درمان کرونا خیالشان راحت نیست واقعیت دیگری که وجود دارد این است که امروز مردم خیالشان از رفتن به بیمارستان با توجه به هزینههای درمانی کرونا راحت نیست و حتی تا کفن و دفن بیماران کرونایی هم از مردم پول گرفته میشود؛ و این در حالی است که مهمترین اصل در درمان کرونا این است که مردم نسبت به تأمین هزینههای درمانی خیالشان راحت باشد و آرامش ذهنی داشته باشند؛ اما متاسفانه دولت خواسته یا ناخواسته نتوانسته این آرامش را ایجاد کند.
مسئله دیگری هم که وجود دارد بحث بیمه است به گونهای که اخیراً قیمت بیمه سلامت ایرانیان هم که به عنوان بیمه رایگان و دولتی محسوب میشده افزایش یافته است با این وجود این رویه به رغم شعارهای که وجود داشته طرح تحول سلامت دولت را زیر سوال میبرد. در مجموع معتقدم مشکل بیمه، بستری؛ تامین دارو و تجهیزات از جمله مشکلاتی هستند که باید به آنها توجه شود، چون به نظر میرسد که شاید نشود در این حوزهها به دولت نمره خوبی داد.
نکته دیگر اینکه به نظر میرسد دولت سعی در انجام حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا دارد، ولی بازخورد خوبی نسبت به اقدامات صورت گرفته در جامعه نمیبینیم و نمیتوانیم ادعا کنیم که به خاطر حمایتهای دولت مشکلات اقتصادی اقشار آسیب دیده هم کمترشده است؛ البته پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی بهیارانه بگیرها اقدام مناسبی بود، اما قطعا کافی نیست.
به عنوان نکته پایانی یکی از نقاط ضعف دولت در مقابله با کرونا به واکنش رئیسجمهور به حضور نظامیها در این عرصه برمی گردد و این یک اتفاق بد و سیاه بود، چون نظامیها با فرمان رهبر معظم انقلاب به این میدان وارد شده بودند با این وجود رئیس جمهور میتوانست بهتر از ظرفیت نیروهای نظامی برای مقابله با کرونا استفاده کند.
ایران در مقابله با کرونا نسبت به دیگر کشورها بهتر عمل کرد احسانی: مسئلهای که وجود دارد این است که دولت ایران در مقابله با کرونا نسبت به دیگر کشورها بهتر عمل کرده و دارای میانگین بهتر و مناسب تری است. از طرفی با توجه به کمکهایی هم که گروههای جهادی اعم از بسیج و سپاه به دولت ارائه کردند میتوان گفت در حال حاضر حداقل با کمبود امکانات و تجهیزاتی مانند گان، شیلد و ماسک مواجه نیستیم، ولی در خصوص برخی داروهای خاص ممکن است در مضیقه باشیم که این داروها هم با دور زدن تحریمها به دست مردم میرسند.
واقعیت این است که امروز هر درمانی در سطح دنیا برای مداوای بیماران کرونایی به کار گرفته میشود در کشور ما نیز مورد استفاده قرار میگیرد. با این وجود بنده بعید میدانم درمان خاصی در یک نقطه از دنیا وجود داشته باشد که ما آن را را انجام ندهیم.
محدودیت ها باید برگردد نکتهای که وجود دارد این است که در این ایام علیرغم افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا، اما محدودیتها افزایش نیافته و این در حالی است که هر از چندگاهی میشنویم که مسئولان میگویند اگر فاصلهگذاری اجتماعی رعایت نشود ممکن است محدودیتها برگردد. به هر روی در این شرایط که آمارها رو به افزایش است اگر محدودیتها برنگردد تقریباً اینکه مسئولان میگویند محدودیتها را برمیگردانیم به یک شوآف رسانهای تبدیل میشود و مردم هم دیگر از این گونه اظهارات حسابی نمیبرند.
همچنین به نظر میرسد که در حال حاضر صدا و سیما قدرت سابق برای اثرگذاری در مقابله با کرونا را ندارد، چون کارهایی را که باید در این رابطه انجام دهد انجام نمیدهد. به هر روی در اوایل رسانه ملی با قوت بیشتری به این موضوع ورود پیدا کرده بود، اما در حال حاضر که قوت رسانه ملی کم شده شاهد گسترش افراد مبتلا هستیم.
این که تعداد افراد مبتلا باتوجه به بیشتر شدن تستهای کرونا افزایش یافته نکته درستی است، ولی آنچه اهمیت دارد تعداد مرگ و میر در بین مبتلایان است. باید توجه داشته باشیم که با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و تشدید محدودیتها تعداد کشتههای کرونایی کشور کمتر از ۵۰ نفر در روز بود، ولی در حال حاضر که آمار فوتیها حتی از ۱۰۰ نفر هم تجاوز کرده محدودیتها بر نگشته است. با توجه به این وضعیت ما امروز نیاز داریم که هم تعداد تستها و هم محدودیتها را افزایش دهیم، ولی سوالی که کسی پاسخگوی آن نیست این است که هر روز باید چه تعداد از هموطنان مان جان خود را از دست بدهند تا محدودیتها برگردند. معتقدم رویه دولت در این رابطه باید مشخص شود یعنی دولت یا باید فضا را آزاد بگذارد تا خیلیها به ویروس کرونا مبتلا شوند و جان خود را از دست بدهند تا یک ایمنی ایجاد شود و یا با اعمال محدودیتها به سمت کاهش تعداد افراد مبتلا برویم. بدیهی است که امروز پروتکل مشخصی برای مقابله با کرونا در کشور وجود ندارد، چون در یک مقطعی تعداد کشتهها به زیر ۵۰ نفر کاهش مییابد، اما در حال حاضر تعداد فوتیها به بالای ۱۰۰ نفر افزایش یافته است.
رئیس جمهور در مقابل بازگشت محدودیت ها مقاومت می کند به نظر میرسد که رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابل بازگشت به محدودیتها مقاومت بیشتری میکند مثلاً در مقطعی وزیر بهداشت اعلام کرد که اگر ۲ درصد به شلوغیهای مترو افزوده شود محدودیتهای ترافیکی را بر میداریم، اما در حال حاضر که این شلوغیها از ۲ درصد که چه عرض کنم شاید از چند ۱۰ درصد هم گذشته باشند هنوز محدودیتهای ترافیکی اعمال میشوند.
واقعیت این است که وزارت بهداشت و خصوصاً آقای نمکی از طرف نهادها و ارگانهای مختلف تحت فشار هستند با این وجود در این شرایط کسی که باید به مسائل ورود کند رئیس جمهور است، ولی شاید اقدامی از جانب رئیس جمهور نبینیم و البته شاید همین موضوع هم عامل اختلاف بین وزیر بهداشت و روحانی است، چون بنده حس میکنم آقای روحانی به شدت علیه بسته شدن فضای کسب و کار و رفع محدودیتهای ترافیکی عمل میکند کما اینکه از رئیسجمهور هم اخیراً شنیدیم که گفتند مردم باید با کرونا زندگی کنند و اقتصاد هم باید جلو برود.
آمارها نیازمند صحت سنجی بیشتری است نکتهای که در رابطه با انجام تستهای کرونا وجود دارد این است که ما هنوز از همه مردم تست نگرفته ایم با وجود ممکن است که تعداد افراد مبتلا به کرونا از این اعداد و ارقامی که اعلام میشود بالاتر باشد؛ کما اینکه در چند روز گذشته نیز دیدیم که گفته شد ۱۱ هزار تست کرونا در استان خوزستان گم شده و این در حالی است که جواب تستهای انجام شده میتوانست در افزایش آمار مبتلایان اثرگذار باشد. بنده معتقدم در این شرایط تستها و آمارهایی که ارائه میشوند نیازمند صحت سنجی بیشتری هستند.
اگر بیماری کرونا طغیان کند و قرار باشد تمام مردم با هم به این ویروس مبتلا شوند به کادر درمان فشار می آید و از طرفی افراد مبتلا در مقابل این ویروس مصون نمی شوند و ممکن است دوباره به این ویروس مبتلا شوند و بر این اساس فقط به آمار کشته ها اضافه می شود؛ اما اگر ابتلای مردم به صورت کنترل شده باشد و به آرامی صورت بگیرد خوبی این راهبرد این است که ممکن است طی چند ماه آینده دارو و یا درمان جدیدی برای آن کشف شود و طبیعتا آمار کشته ها هم پایین می آید. به هر روی بنده حس می کنم که دولت دارد طبق ضرب المثل یکی به نعل یکی به میخ کار پیش ببرد.